Ο Ήρωας Ανθυπολοχαγός Δ. Γιανναρέλλης πολεμιστής της αεροπορίας αποκαλύπτεται !!!

gianarelis-1

Οδός Αεροπόρου Γιανναρέλλη ονομάζεται  ο κεντρικός δρόμος της ΒόρειοΔυτικής εισόδου της Μυτιλήνης .   Ελάχιστοι όμως έως κανένας  από τους σύγχρονους  κατοίκους του νησιού, δεν γνώριζε μέχρι τώρα ποιος ήταν και ποια η ιστορία της ζωής εκείνου που άξιζε να φέρει το όνομά του ένας από τους κεντρικότερους δρόμους της πόλης.

Σήμερα χάρις στην πρωτοβουλία και προσπάθεια του Προέδρου της Αερολέσχης Μυτιλήνης  και επικεφαλής της μοίρας της  ΜΑΕΔΥ  Αδ. Ζυγομαλά αλλά και την ευαισθησία του Διοικητή των Στρατιωτικών δυνάμεων του νησιού 98 ΑΔΤΕ   Υποστρατήγου Δ. Μπίκου που διοργάνωσε  την τιμητική  εκδήλωση μνήμης , η ζωή και η δράση του συμπατριώτη μας ήρωα Ανθυπολοχαγού Δημητρίου Γιανναρέλλη  γίνεται γνωστή  και ο ίδιος παίρνει τη θέση του στο Πάνθεον των Λέσβιων Ηρώων .

gianarelis-2

Τελετή Μνήμης και Τιμής  για τον  Αείμνηστο  Αεροπόρο   Ανθυπ. Δ. Γιανναρέλλη

Παρουσία των  Πολιτικών και Στρατιωτικών Αρχών του νησιού τελέστηκε το πρωί Επιμνημόσυνη  Δέηση  και πραγματοποιήθηκε κατάθεση στεφάνων προς τιμήν του Αείμνηστου Ανθυπολοχαγού  Αεροπόρου Δημ. Γιανναρέλλη,  στον  αύλειο χώρο  της  Μεραρχίας  98 ΑΔΤΕ  στη Παγανή .

Στη διάρκεια της τελετής   παρουσιάστηκε  η ζωή και η δράση του,  πραγματοποιήθηκε κατάθεση στεφάνων  και αποδόθηκαν τιμές  με προσευχή του Μποτνιάσκι   ενώ αεροπλάνο της  Αερολέσχης  Μυτιλήνης  πραγματοποιούσε  πτήση πάνω από το χώρο της εκδήλωσης .

gianarelis-3

Ποιος ήταν ο Ανθυπολοχαγός  Αεροπόρος  Δ. Γιανναρέλλης.

Ο Ανθυπολοχαγός Πεζικού Δημήτριος Γιανναρέλης γεννήθηκε το 1902 στην Μυτιλήνη της Λέσβου.Tο 1920 κατατάχθηκε στην Στρατιωτική Αεροπορία ως εθελοντής στρατιώτης, και πήρε πτυχία οδηγού αεροπόρου

Πήρε μέρος στις επιχειρήσεις της Μ.Ασίας υπηρετώντας στην Γ΄ Μοίρα Αεροπλάνων.

Ακολούθως υπηρέτησε σε διάφορες μονάδες και τον Οκτώβριο 1923, μετατέθηκε στην Α’ Μοίρα αεροπλάνων στην Αθήνα στο ΓΟΥΔI.

Φοίτησε στην σχολή της Αεροπορικής Υπηρεσίας Στρατού με εκπαιδευτή τον Λοχαγό Δημήτριο Καμπέρο, και αποφοίτησε με πολύ καλή βαθμολογική σειρά. Με νόμο του 1918 δόθηκε η δυνατότητα στους οπλίτες πτυχιούχους οδηγούς-χειριστές και τους παρατηρητές να ονομάζονται έφεδροι Ανθυπολοχαγοί, εάν είχαν τρίμηνη υπηρεσία σε επιχειρήσεις.

Στην συνέχεια θα αναφερθούν ορισμένα γεγονότα της αεροπορικής κατάστασης της εποχής.

 

Το  Αεροπορικό  Ατύχημα –   ο  Θάνατος  του ήρωα

Απόσμασμα από Δημοσίευμα εφημερίδας ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ της 7ης  Σεπτεμβρίου 1924

«Την 8:30 το πρωί ο ανθυπολοχαγός αεροπόρος ΓΙΑΝΝΑΡΕΛΗΣ απεγειώθη  από την Α΄ Μοίρα αεροπλάνων στο Γουδή, επιβαίνων ενός αεροπλάνου τύπου Mαρς εκ των τελευταίως αγορασθέντων.

 

Ο Γιανναρέλης ανελθών εις ύψος 1000 μέτρων εξετέλεσε επί ημίωρον περίπου, διαφόρους ακροβατικούς ελιγμούς, περί την 9 π.μ,  στο αεροδρόμιο της ναυτικής αεροπορίας  ΤΑΤΟΊΟΥ.

Μετά την προσγείωσήν του ο Γιανναρέλης εξήλθε και παρέμεινεν επί τινά λεπτά εις το αεροδρόμιο. Ακολούθως  ανήλθε πάλι επί του αεροπλάνου του περί την 9:15 και απεγειώθη. Μόλις ανήλθε εις ύψος 10 περίπου μέτρων ήρχισεν εκτελών στροφήν μικράς ακτίνος με χαρακτηριστικήν απότομον και ουχί ευθείαν ανάβασιν, ήτις εγένετο αιτία απώλειας της ταχύτητος.

Μαρτυρίες αναφέρουν ότι το αεροσκάφος ευρέθη σε αυτήν την κατάσταση μετά από βλάβη του κινητήρα.

Το αεροπλάνον εις ύψος 15 περίπου μέτρων κατέπεσεν αποτόμως συνετρίβη και ανεφλέγη αμέσως.

Ο ατυχής Γιανναρέλης ανεσύρθη απηνθρακωμένος εκ των ερειπίων του τελείως καταστραφέντος αεροπλάνου.

Ο Γιανναρέλης ,εις των καλυτέρων αεροπόρων, είναι ηλικίας 21 ετών κατάγεται δε εκ Μυτιλήνης. Στο Α΄ Σώμα Στρατού ανετέθη η μεταφορά της σωρού  του νεκρού. Η κηδεία θα γίνει σήμερον 11 π.μ εκ του Ιερού Ναού Μητροπόλεως Αθηνών.

 

Υπηρετώντας  στην Αεροπορική Υπηρεσία Στρατιάς.

Τον Αύγουστο του 1919 συγκροτήθηκε η Ναυτική Αεροπορική Μοίρα Σμύρνης με έδρα το Καζαμίρ, η οποία και ακολούθησε τις μετακινήσεις του Στρατού Ξηράς.

Στις 20 Δεκεμβρίου 1920 το Αεροπορικό Σώμα μετονομάστηκε σε Διεύθυνση Αεροπορικής Υπηρεσίας Στρατιάς στην οποία υπαγόταν η Α΄  Μοίρα Αεροπλάνων η Β΄ και η Γ΄. Η Α΄ Μοίρα έδρευε στη Δράμα, η Β΄ στο Καζαμίρ και η Γ΄ στην Πάνορμο.

Στις επιχειρήσεις Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου 1920 πρωταγωνιστικό ρόλο έπαιξαν η Γ΄ Μοίρα και τα δύο Σμήνη Ναυτικής Αεροπορίας που πραγματοποίησαν με επιτυχία πολλές αναγνωρίσεις καθώς επίσης πολυβολισμούς και αντιαεροπορικές περιπολίες. Την 1 Μαΐου 1921 συγκροτήθηκε και η Δ΄Μοίρα Αεροπλάνων στο αεροδρόμιο της Μίκρας και μεταστάθμευσε στο Καζαμίρ.

Στις αρχές του 1922 η διάταξη της Ελληνικής Αεροπορίας είχε ως εξής:

Α΄ Μοίρα Αεροπλάνων στην Ορεστιάδα.

Ο Όρχος Αεροπορίας στη Θεσσαλονίκη.

Οι Β΄ και Γ΄ Μοίρες στο Εσκί Σεχήρ.

Η Δ΄ Μοίρα στο Ουσάν .

Ο Όρχος Αεροπορίας Στρατιάς Μ.Ασίας στο Καζαμίρ.

Η Ε΄ Μοίρα Αεροπλάνων στο Ουσάκ .

 

Στρατιωτική και Ναυτική Αεροπορία συνέχισαν να πραγματοποιούν αναγνωρίσεις, καταδιώξεις εχθρικών αεροσκαφών αλλά και βομβαρδισμούς θέσεων και οχυρών του εχθρού.

Σχετικές δημοσιεύσεις

Αφήστε ένα σχόλιο

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.